author footer link can be edited or disabled only in full version

Grybai šalia mūsų!

    „Apsiginklavę“ tyrinėjimo įrankiais: žiūronais, padidinamaisiais stiklais, sąsiuviniais bei rašikliais, saulėtą antradienio vidurdienį per Gamtos ir žmogaus dalyko pamoką išėjome pasižvalgyti į šalia mokyklos esantį nedidelį sodelį. Nors prieš pažintį su sodo augalais bei gyventojais, mokiniai buvo supažindinti, kaip reikėtų gamtoje elgtis nekenkiant nei sau, nei gamtai, tačiau penktokai neiškentę, puolė žvalgytis į juos sudominusius  objektus: pavienius pageltusius ir nukritusius vaismedžių lapelius, po žolę striksinčius žiogus, ar atsitiktinai sutiktą rupūžę. Kiek netikėtai, pavieniai mokiniai puolė rodyti aptiktus grybus. Pagauti azarto, į  grybų paiešką įsitraukė  ir likusieji. Rinko viską, nesigilindami, valgomi jie ar ne. Teko papildomai aiškintis, kaip elgtis, kad nenutiktų nelaimė. Mokiniams daugiau niekas nerūpėjo – tik kaip rasti įdomesnį grybą ar pririnkti jų kuo daugiau. Žinoma, įsiamžinome fotografijoje. Sugrįžę klasėn, nusprendėme kitą pamoką atidžiau panagrinėti, kokie grybai auga šalia mokyklos, gal dalis jų nuodingi?

    Kita pamoka prasidėjo klausimais, kaip tirsime, ar dar grybai sveiki? Pasižiūrėjome į šiek tiek apvytusius grybus iš labai arti – pro laboratorinį bei elektroninį-kompiuterinį mikroskopus. Internete iš mikologų pateiktų svetainių mokiniai sužinojo, kiek ir kokie grybai Lietuvoje yra valgomi (vertingi ir mažaverčiai), nevalgomi bei nuodingi. Stengėsi pagal pateikiamus pavyzdžius atpažinti prie mokyklos surinktus grybus, tačiau tai sekėsi sunkiai, net nusprendė, jog jie augdami ne miške „išsigimė“.

    Galiausiai  buvo sutarta, jog dauguma rastų grybų nors ir nenuodingi, tačiau menkaverčiai, o naudingų verčiau ieškoti miškuose. Pasibaigus pamokai, mokiniai padėkojo už sudarytą galimybę tyrinėti, atrasti. Paskutinis išeidamas Justas sušuko:

    - Išties, įdomi šiandien buvo pamoka, man patiko...

 

Gamtos ir žmogaus mokytojas

Žydrūnas Tautvydas